"Viaţa este un dar pe care îl merităm numai atunci când îl dăruim."
R. Tagore
*Felicitări şi sporuri,Teodora!*
Teodora Coman (n. 1976, Sibiu) a publicat poezii în „Dilema veche”, „Arca”, „Euphorion”, iar din 2011 scrie cronici de carte în revista „Poesis Internațional”. Prezentă cu un grupaj de poeme în antologia Ziua cea mai lungă (2011).Cârtița de mansardă reprezintă debutul său editorial.
Despre Cârtiţa de mansardă:
„În Cârtiţa de mansardă, Teodora Coman radiografiază cu subtilitate — dar și cu impresionantă percutanţă — un cotidian domestic, feminin, aflat la limita dintre biografismul autentic și tușele groase, autoironice, ale deconstrucţiei mitologiei individuale. În aparenţă, textele ei sunt stampe gracile, crochiuri dezinvolte, dar liniile diaristice sunt mereu subminate de convulsie, de respiraţia sacadată, de gestul compulsiv, de o anxietate abia ţinută în frâu care inseminează materia și se refractă din obiectualitatea claustrantă. Aici, înmansarda Teodorei Coman, se desfășoară stranii exerciţii de anonimizare, ca și o autopsiere atentă a exuviilor, într-o scriitură sigură, epurată de orice stângăcie care ar putea aminti, la limită, că autoarea volumului este o debutantă. Astfel, colată din fulguraţii vizuale, poezia ei are tensiunea și melancolia sfâșietoare din pictura Fridei Kahlo crescute pe suprarealismul monstruos și anarhic al unui Max Ernst.”
Rita Chirian
„Cârtiţa de mansardă este volumul unei poete cu voce sigură și distinctă, fără urmă de ezitare în limbaj, fără efecte compoziţionale de epatare, ale cărui calm, eleganţă și austeritate îmi evocă prestaţia unui spadasin. Dacă n-aș fi cunoscut poezia Teodorei Coman de pe blogul autoarei, aș fi avut emoţii pentru debutul în volum tocmai în 2012, când se anunţă cel mai bun an al poeziei noastre din ultimele (măcar două) decenii. Poemele sunt însă la înălţime: un vizionarism al interiorităţii, un sens centripet și autodistructiv în același timp al tuturor mişcărilor eului, o perseverenţă în a esenţializa mereu, minimalist, recipientul conștiinţei reflexive până la dimensiunile cârtiţei închise în mansardă, în spuma din cabina de duş, sub ușa închisă, un exerciţiu suprarealist de abstragere din propriul corp devenit când circuit de mecanism, când natură impregnată panteist, când rabatabil, când procesabil ca o stofă —sunt doar câteva dintre argumentele de forţă ale acestui volum.”
se îngroapă de vie
vreau să risc vorbind doar o dată
fără fâstâceli sau variante
ca peştii care ţâşnesc din apă
să ia o gură imensă de aer
cu preţul vieţii
_________
suită pe un scaun rabatabil
jumătate înăuntru, jumătate
în afară
ziua nu te menajează
îţi îndeasă cagula de lumină
pe cap
aproape în fiecare zi te lepezi
de semnul tău de pământ
aerul din camera în pantă
nu e mai puţin subteran
decât al meu:
galeria ta are ieşire
prin acelaşi loc
prin velux
o să mă săpunesc mai mult ca de-obicei
simt nevoia mângâierii din reclame
când mă voi fereca în cabina de duş
voi activa încetinitorul
peste toate suprafeţele corpului
în regim photoshop
o să mă spăl cu mine pe cap
o să scufund în spumă
o să mă las toată în voia ei
poate exact aşa simt şi bărbaţii
când pătrund în zone intens
lubrifiate
colagenul ar trebui să-şi facă rapid efectul
să-i dea părului rezistenţa de hamac
promisă la TV prin dublare în română
o să mă las cât pot eu de moale
huuuuţaaaa huuuuţaaa
ca într-un film interzis
adulţilor
_________
ţi se spune că totul este foarte simplu
până nu demult creditul se putea face
doar cu buletinul
ţi se solicită datele personale în scopuri caritabile
sunt punţi şanse soluţii
la-ndemână
în plină stradă
ca pantele pentru handicapaţi
care nu respectă standardele de accesibilitate
la intrarea în instituţiile publice
peste toate, supremă, linia roşiatică a amurgului
dâra aprinsă a marcării unei greşeli
dar corectura nu e însoţită de nicio explicaţie
dumnezeu e un profesor foarte zgârcit
religia seamănă tot mai mult
cu o formă de învăţământ la distanţă
________________
în loc de brăţări, să purtăm fără teamă
garouri
____________
nu-mi dau seama
dacă mâna ta
privită în lumină
e adevărată
sau falsă
dacă sub piele
venele sunt verzi
sau albastre
dacă soarele
decupat ca o chelie
în mijlocul norilor
e plin
sau gol
dacă florile
din vaza
pusă în frigider
sunt acum
vii sau moarte
cum stai aşa
cu mâna pe inimă
nici acum nu îmi dau seama
dacă sânul stâng
mai vascularizat
decât cel drept
e o plapumă groasă pentru inimă
sau doar o pernă
pentru sufocare
__________
e adevărat, şi rutina te umple
până în cele mai strâmte
şanţuri ale amprentelor
după un timp, inimii îi ajunge
o simplă mângâiere
pe creştet
___________
când va veni vremea să mă mulg
o să strâng în pumn
glandele mamare
ca pe tulpinile putrezite
ale unor flori
mult stătute în lapte
_____________
parc-aş fi cu vintrele la vedere
părul nu mi-e suficient de lung şi des
să aibă textura cagulei
să-mi poată ascundă pleoapa
cu tăietura asta a ei
de fustă indecentă
__________
cu ce bucurie îmi aştept laptele
mă va scoate afară şiroind
mă va aduna
și mă va pune la covăsit
____________
mai apar şi eu din când în când
mă atârn în gol ca pungile cu mâncare
ale bolnavilor fără frigider
___________
împing în pantoful cu o juma’ de număr mai mic
până ce îmi intru bine de tot în rană
pentru data viitoare vreau
cu un număr întreg
–
am ieşit un pic în oraş
două ore m-am plimbat carnea tocată abia cumpărată
niciun câine vagabond
nu s-a-ncumetat să se apropie
de mine
înainte aproape că îmi ţineau de scut
câteodată, şi de companie
acum e un iz ciudat împrejur
îi văd mârâind cumplit la distanţă
piciorul bătut de pantoful meu strâmt
aduce de departe şobolan
intrat de bună voie
în cursă
__________
când se dezmorţeşte atacă iar
mai ceva ca un animal hăituit
poart-o cu tine încontinuu
ca pe un pantof nou şi strâmt
până va ceda de tot
singură
nu s-a făcut
sub anestezie
sub anestezie
_______
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Cu drag primite cuvintele tale la fereastra Cuvintelor .